Tavaroiden ja palveluiden kauppaan elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välillä sovelletaan erityisiä kuluttajansuojasäännöksiä. Mainitut säännökset rakentuvat sen varaan, että elinkeinonharjoittaja on kauppatilanteessa tavallisesti ammatikseen kauppaa käyvänä osapuolena kuluttajaa vahvemmassa asemassa ja näin ollen kuluttajaa on tarpeen suojata väärinkäytöksiä vastaan. Kuluttajansuojasäännökset soveltuvat vain silloin, kun kaupanteon osapuolina ovat elinkeinonharjoittaja ja kuluttaja. Kahden kuluttajan asemassa olevan sekä toisaalta kahden elinkeinonharjoittajan väliseen kaupankäyntiin sovelletaan yleisiä säännöksiä.
Elinkeinonharjoittaja ei saa kuluttajankaupassa soveltaa sopimusehtoa, jota olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kuluttajan kannalta kohtuuttomana. Kuluttajalle myytävän tavaran tai palvelun on aina vastattava sitä, mistä myyjän ja kuluttajan välillä on sovittu. Nimenomaisen sopimuksen puuttuessa ostetun tavaran on mm. sovelluttava siihen tarkoitukseen, johon kyseistä tavaraa käytetään ja vastattava ominaisuuksiltaan sitä, mitä myyjän taholta esimerkiksi esitteen tai muun kuvauksen myötä on annettu ymmärtää. Tavaran on aina myös oikein käytettynä kestettävä sen, mitä kuluttaja on perustellusti voinut odottaa. Vastaavasti kuluttajan tilaaman palvelun on oltava ammattitaitoisesti ja huolellisesti suoritettu sekä vastattava tietoja, joita siitä on annettu. Mikäli näin ei ole, eikä kuluttaja ole ollut tästä tietoinen kauppaa tehtäessä, on tavarassa tai palvelussa lähtökohtaisesti virhe. On syytä muistaa, että myyjän tietylle tavaralle antama takuu on kuluttajan näkökulmasta vain lisäetuus, eikä myyjä automaattisesti vapaudu vastuusta esimerkiksi uudelle kodinkoneelle annetun yhden vuoden takuuajan kuluttua umpeen. Päinvastoin on selvää, että kuluttajalla on takuuehdoista riippumatta oikeus edellyttää, että esimerkiksi uusi pölynimuri tai televisio kestävää ohjeen mukaisesti käytettynä useamman vuoden.
Virheeseen on vedottava kohtuullisessa ajassa siitä, kun se on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Mikäli näin ei toimita, oikeus vedota virheeseen pääsääntöisesti menetetään. Kun virhe on havaittu, tulee myyjälle tai palvelun tarjoajalle lähtökohtaisesti tarjota tilaisuus virheen korjaamiseen tai virheettömän tavaran toimittamiseen virheellisen tilalle. Jos virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen ei jostain syystä tule kysymykseen, on ostajalla/tilaajalla oikeus saada virheen johdosta hinnanalennusta. Mikäli virhe ei ole vähäinen, voi ostajalla olla myös oikeus purkaa tehty kauppa kokonaan. Ostajalla ja hänen perheenjäsenellään on myös pääsääntöisesti oikeus saada korvausta virheen johdosta aiheutuneesta vahingosta. Mikäli tavaran tai palvelun toimittaminen viivästyy, on kuluttajalla lisäksi oikeus pidättyä osittain kauppahinnan maksusta sekä tietyissä tilanteissa myös vaatia vahingonkorvausta tai jopa kaupan purkua.
Kun elinkeinonharjoittajan suoritus olennaisella tavalla viivästyy tai siinä havaitaan virhe, eikä elinkeinonharjoittaja vapaaehtoisesti suostu tilannetta korjaamaan ja aiheutuneista vahingoista vastaamaan, on oikeudenmenetysten välttämiseksi viisasta kääntyä asianajajan tai muun kuluttaja-asioihin perehtyneen lakimiehen puoleen. Hoidamme kaikki kuluttaja-asiat ja avustamme Teitä kaikissa kaupanteon eri vaiheissa. Riitaisissa asioissa otamme puolestanne yhteyttä kaupan toiseen osapuoleen kirjeitse tai puhelimitse ja selvitämme kannaltanne hyvän ja oikeudenmukaisen ratkaisun saavuttamismahdollisuuden sovinnollisesti. Useat riidat päättyvät jo tässä vaiheessa, toisen osapuolen havaittua seisovanne kantanne takana tukevasti, asiantunteva asiamies vierellänne. Mikäli tyydyttävään sovinnolliseen ratkaisuun pääseminen ei ole mahdollista, laadimme puolestanne haastehakemuksen ja saatamme asianne oikeuden ratkaistavaksi.
Ammattitaitoista oikeudellista apua kuluttaja-asioissa tarvitessanne, ottakaa yhteyttä puhelimitse numeroon 0400-962227 tai suoraan sähköpostitse risto.villa@villalaw.fi.