Tavaroiden ja palveluiden kauppa
Tavaroiden ja palveluiden kaupassa on kysymys siitä, että hyödyke vaihtaa omistajaa tai tietty palvelu suoritetaan vastiketta vastaan. Myytävän tavaran tai palvelun on vastattava sitä, mistä myyjän ja ostajan välillä on sovittu. Nimenomaisen sopimuksen puuttuessa tavaran on sovelluttava siihen tarkoitukseen, johon kyseistä tavaraa käytetään ja palvelun on vastattava sitä, mitä ostaja on perustellusti voinut olettaa. Mikäli näin ei ole, on tavarassa tai palvelussa virhe.
Virheeseen on vedottava kohtuullisessa ajassa siitä, kun se on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Mikäli näin ei toimita, oikeus vedota virheeseen pääsääntöisesti menetetään. Virheen seurauksena ostajalla saattaa olla oikeus saada hinnanalennusta tai jopa purkaa kauppa. Ennen mahdollisen hinnanalennus- tai purkuvaatimuksen esittämistä myyjälle tulee kuitenkin lähtökohtaisesti varata tilaisuus korjata virhe omalla kustannuksellaan. Ostajalla on myös oikeus saada korvausta virheen johdosta hänelle aiheutuneesta vahingosta, mikäli myyjä on toiminut huolimattomasti. Mikäli tavaran tai palvelun toimittaminen viivästyy, on ostajalla lisäksi yleensä oikeus pidättyä osittain kauppahinnan maksusta sekä tietyissä tilanteissa myös vaatia vahingonkorvausta tai jopa kaupan purkua.
Viimeistään siinä vaiheessa, kun sopimuskumppanin suorituksessa havaitaan virhe, on oikeudenmenetysten välttämiseksi viisasta kääntyä asiantuntijan puoleen. Näin on etenkin silloin, jos virheen olemassaolosta ja vastuukysymyksistä vallitsee ainakin osittainen erimielisyys eikä kysymys ole arvoltaan tai muulta merkitykseltään vähäisestä kaupasta. Toisaalta on hyvä pitää mielessä, että esimerkiksi hankalat tulkintariidat koskien sitä, mistä osapuolten välillä on sovittu, voidaan yleensä välttää käyttämällä asiantuntevaa oikeudellista apua jo myyjän ja ostajan suoritusvelvoitteista sovittaessa.
Hoidamme kaikki tavaroiden ja palveluiden kauppaan liittyvät asiat ja avustamme Teitä kaikissa kaupanteon eri vaiheissa. Riitaisissa asioissa otamme puolestanne yhteyttä kaupan toiseen osapuoleen kirjeitse tai puhelimitse ja selvitämme kannaltanne hyvän ja oikeudenmukaisen ratkaisun saavuttamismahdollisuuden sovinnollisesti. Useat riidat päättyvät jo tässä vaiheessa toisen osapuolen havaittua, että puolustatte kantaanne tosissanne. Mikäli tyydyttävään sovinnolliseen ratkaisuun pääseminen ei ole mahdollista, laadimme puolestanne haastehakemuksen ja saatamme asianne oikeuden ratkaistavaksi. Ammattitaitoista oikeudellista apua kaikenlaiseen kaupankäyntiin liittyvissä asioissa tarvitessanne, ottakaa yhteyttä puhelimitse numeroon 0400-962227 tai suoraan sähköpostitse risto.villa@villalaw.fi.